Nieuwe maand, nieuwe avonturen

3 oktober 2012 - L'Alfàs del Pi, Spanje

Hola!

Weer tijdje geleden dat ik me blog heb gedaan, maar vanaf nu kan het vaker (als ik het niet vergeet) want we hebben eindelijk INTERNET in ons appartement! Yeaahh!!

Vorige week was ik nog vergeten te vertellen dat ik iets spannends heb gedaan! Samen met Gertrude ben ik met mijn voeten in zo'n bak met visjes gegaan. En kietelen dat het eerst deed, hahaa, was echt heel grappig. Maar toen was de tijd bijna om, net toen we eraan begonnen te wennen. Helaas, maar m'n voeten voelden wel heerlijk aan!  Binnekort dus tijd voor nog een sessie met de visjes.

Vrijdag was ik lekker vrij van stage, maar ze hadden me die week uitgenodigd om mee uit eten te gaan in Benidorm. Dat wilde ik wel, want ik dacht gezellig en dan leer ik gelijk meer mensen kennen. Nou ik heb heerlijk gegeten! Hadden een 5 gangen menu als het niet meer waren voor nog geen €20 euro per persoon met drinken erbij. En ik heb bijna met iedereen wel even gekletst in het Spaans/Engels. En ze probeerden me bij elk gesprek te betrekken, dus was wel echt heel erg gezellig!
Toen we klaar waren en weg wilden gaan, was het ineens keihard gaan regenen! De beroemde Gota Fria, zoals ze die hier noemen. Alle straten stonden blank en als je wou kon je in sommige straten bijna zwemmen.
Ik was met de bus gekomen, maar mijn collega's stonden erop dat ik met hun mee zou gaan met de auto, dus dat deed ik ook. We zijn na het etentje met een paar collega's naar een club/kroeg aan het strand gegaan, maar het was zo moeilijk om daar te komen met de auto! Sommige straten stonden zo erg vol met water dat het over de boulevard en het strand zo de zee in ging net als een waterval. Was wel heel erg leuk om te zien! Nouja nog even een drankje gedaan in die kroeg en toen hebben ze me thuis gebracht.

Het weekend hebben we lekker rustig aan gedaan. Vrijdagavond was het de bedoeling dat ik nog uit zou gaan, alleen kreeg ik toen migraine. Het laatste waar ik toen aan kon denken was uitgaan...
Gelukkig was dit zaterdag wel weer helemaal over. Alleen 's ochtends voelde ik me niet helemaal goed. Uiteindelijk is de zaterdag een film-kijk-dag geworden. Ook erg leuk en lekker voor een keer. 's Avonds zijn we met alle studenten naar Albir gegaan en in een Nederlands kroegje een drankje gedaan. En daarna zijn we nog gezellig uit geweest. Gertrude is ook gezellig mee gegaan en we hebben ons heerlijk vermaakt! Nog als gevolg van de Gota Fria, vielen opeens in de clubs waar wij altijd naar toe gaan 1 voor 1 de stroom uit. Gelukkig was er elke keer 1 club waar nog licht was en geluid, dus ging iedereen daarheen. Wanneer daar de stroom uitviel, ging iedereen ergens anders heen, hahaa, erg gezellig en druk dus!
Helaas was ik die avond met mijn teen in stukje glas gekomen, dus ik voelde dat mijn voet een beetje plakte aan mijn sandaaltje en inplaats van dat mijn sandaaltje wit was, was die nu opeens helemaal rood! Dus Gertrude, Iris en ik naar zo'n afhaal pizzaria. Nou we kregen gewoon een stukje keukenrol in onze hand gedouwt en daar moesten we het maar mee doen. Gelukkig viel het allemaal mee en was het zo schoon.

Na dit spannende weekend, was het eindelijk maandag 1 oktober en dat betekende dat ik mee mocht met de ambulance! Ik die ochtend de hele tijd goed opletten of mijn naam werd geroepen en ja hoor rond half 12 (ik was net klaar met eten) werd ik geroepen; Urgencia, vamos! Nou daar ging ik dan hoor voorin in de ambulance, vond het wel beetje spannend.

Eerst moesten we naar het ziekenhuis in Villa Joyoisa (een normaal ziekenhuis is dat) om iemand over te brengen naar ons ziekenhuis. Alles in dat ziekenhuis stond echt heel erg dicht op elkaar, dus die brandcard kwam er amper doorheen. Nouja, toen kregen we die vrouw er bijna niet op, want ze had een gebroken been en dat deed zo pijn dat ze niet kon mee werken... Uiteindelijk waren alle verpleegkundigen van die afdeling erbij om die vrouw op de brandcard te krijgen en het lukte gelukkig! Toen we in Levante terug waren, brachten we haar naar een zogehete box waar de artsen gaan kijken hoe het met haar is. Wanneer de patient in de box zit, dan zit ons werk erop, dus gingen we naar de volgende.
Nou die man was Nederlands en het ging totaal niet goed met hem en diaree en etc, maar de sirene moest ervoor aan en wij scheuren door Benidorm! Hahaa en iedereen kijken, vond echt kicken! En daarna nog een man uit Altea die had een hartinfarct gehad, dus weer met loeiende sirene's erheen en terug. Had eindelijk echt wat te doen, want ik mag overal mee helpen, echt leuk!

Gisteren was eigenlijk hetzelfde. Ook mensen ophalen met spoed. En nu moesten we ook mensen thuisbrengen met de ambulance. En dit keer waren we met de sport-ambulance. Dus ben ik mee geweest naar een voetbal wedstrijd, waar we moesten wachten tot iemand gigantisch op zijn plaat ging. Elke keer als er iemand viel, dacht ik jajaja! Maar helaas voor mij en gelukkig voor die mensen is er niks gebeurd.
Daarna ben ik nog samen met mijn nieuwe collega bloed wezen wegbrengen en vandaag moesten we dat weer doen. En toen zei ik wat er gedaan moest worden en toen mocht ik het zelf doen. Dus toen liep ik daar met een koelbox met bloed erin over de boulevard, langs een restaurant, over een plein naar een soort laboratorium voor speciaal bloedonderzoek.

Wat ik nu doe bij de ambulance is tenminste echt elke dag anders. Elke keer weer andere mensen die iets hebben en die je moet ophalen. De ene keer een man met een hartinfarct, daarna een meisje met opgezwollen en rood hoofd van een allergische reactie. Echt leuk vind ik het hier, dus hopen dat het zo blijft!

Bijna vergeten te zeggen, iets minder leuks: Bij de urgencia, weten ze allemaal nu dat ik Nederlands ben. Erg handig natuurlijk voor vertalen wanneer je geen Engels/Nederlands spreek of verstaat. Nou werd ik van de week dus geroepen dat ik moest komen om te helpen vertalen. Stonden we met z'n 3e, arts (die alleen Spaans sprak), verpleegkundige (die Spaans-Engels sprak) en ik (Engels-Nederlands) om een man heen die samen met zijn vrouw was. Die mensen waren dus Nederlands en nu moest ik de uitslag gaan geven aan die mensen.
Wat bleek nou; die man had een hersenbloeding gehad en er was nog wat bloed overgebleven in zijn hersenen. Dat moest snel weg (liefst uit zichzelf) en zo niet dan moest hij geopereerd worden en voorlopig moest hij op de IC blijven.
Toen ik het hoorde ging ik het gewoon vertellen aan die mensen. Maar toen later dacht ik van ja ik heb ze toch wel iets verteld wat niet zo leuk is en ik stond daar eigenlijk helemaal niet bij stil.

Maar zulke dingen horen erbij en ik vind het helemaal niet erg. Zijn weer eens andere dingen dan normaal :)
En dit was echt het laatste wat ik te vertellen had!

Liefs Janine

- xxx -

1. Lia:
    3 oktober 2012
    Nou eindelijk een beetje het "echte" werk!
    Leuk dat de ambulance zo bevalt :)
  2. Wil sprong:
    3 oktober 2012
    nou Jans, als jij terug komt ben je gelijk arts als je zo doorgaat.
    Ervaring doe je wel op zo
  3. Jannie:
    Hoi nien,
    Spannend hoor op ambulance.
    Tussendoor genoeg afleiding.
    Gr.jannie
  4. Anja Noordzij:
    4 oktober 2012
    leuk dat je op de ambulance zit, je maak dan wel een hoop mee ieder ritje is wel weer anders succes
  5. Rianne:
    4 oktober 2012
    Klinkt lekker afwisselend! Leuk zeg!!
  6. Arja:
    5 oktober 2012
    Haaaaaiiiii Meissie, ik wil je even wat vertellen en daarna ga ik je blog eens van het weekend goed lezen...

Ik werk sinds vorige week donderdag niet meer bij van de Ven en Gentia sinds gisteren ook niet meer............geen vast contract.....Angeline mag blijven, de slijmbal, hihihiiii

Ik vond dat je dit even moest weten....hahhaaha

Groetjes en liefs van mij ;-)
  7. Opa en oma scheurwater:
    5 oktober 2012
    Leuk,wat je allemaal meemaakt,wij genieten van je spannende avonturen,het weer zal wel beter zijn als hier,het begint net weer te regenen,hartelijke groeten opa en oma scheurwater.
  8. Arja:
    6 oktober 2012
    Meis , wat maak je veel intressante dingen mee zeg, je bent nu ook vertaalster geworden, hihiiii. En in de ambulance rijden is echt kicken zoals ik het lees, super voor je... !! Maar vooral het mensen helpen gaat je volgens mij goed af, tjee, kan ik ook niet ff meelopen ?

Groetjes Arja.