Bijna aan het einde van de stage

24 januari 2013 - L'Alfàs del Pi, Spanje

Holaaa iedereen!

De laatste volle maand is bijna weer afgelopen. Inmiddels is oud en nieuw al geweest met wat een klappers van vuurwerk zeg! Pfoe...niet dus. Was echt niks vergeleken bij Nederland. Helaas, maar hier was op een pleintje wel een podium gemaakt waar een band etc op stonden te treden en grote schermen ernaast van oud en nieuw in Madrid of Valencia. Aan de zijkant stond een kraampje waar je champagne kon kopen en wijn. Iedereen kreeg er een feesttasje bij met ballonnen. Hier is Spanje is het traditie om 12 druiven te eten wanneer de klok begint met 12 slaan en dan bij elke klokslag 1. En dat lukte me prima. Wordt volgens de Spanjaarden dus een goed jaar voor mij :)

De eerste week van het nieuwe jaar had ik 2 spannende dingen! Eerst kwam er opeens een Nederlandse binnen gelopen met een handdoek om zijn pols gewikkeld en helemaal doorweekt met het bloed. Hij had zijn pols doorgezaagt en daarbij zijn polsslagader geraakt. Toen hij in de box lag, moest de dokter in de wond zoeken naar het stukje ader. Toen ze dat had gevonden probeerden ze er een draadje omheen te doen die de ader zou afknellen en het bloeden zou stoppen. Maar de ader schoot weg en moesten ze opnieuw  zoeken naar de ader. Het lukte niet, want de ader was ver onder de huid teruggekropen. Toen moesten ze dus een klein sneetje nog maken. Uiteindelijk hadden ze de ader wel en lukte het afknellen. Ik mocht helpen met de materialen aangeven die ze nodig hadden en ik mocht al het bloed weghalen dat op zijn hand  en arm zat. Daarna hebben we hem gelijk naar de UCI gebracht.
Als tweede kwam er vlak voordat ik wegging om 3uur een vrouw gillend aangerend dat haar baby niet meer ademde. Dus iedereen er naar toe rennen, ik ook, was die baby bijna gestikt in d'r eigen speeksel. De pediatria (kinderarts) kwam er ook bij en    toen hebben ze de keelholte uitgezogen toen het baby'tje weer een beetje normaal kon ademen.
Erg spannend was dat beide!

Later had ik nog een man die in de badkamer was gevallen en een grote hoofdwond had. Ik mocht het wel schoonmaken, maar de hechtingen erin doen niet, omdat het in het hoofd was.
Verder nog bij 2 mannen en een vrouw een katheter ingebracht.
En ik er was een vrouw en haar piercing bovenin haar oor was uitscheurd voor zover ik begreep dus er zat een grote scheur. En daarbij mocht ik wel helpen met het hechten ervan. Met een soort vishaak werd dat dan gedaan en de vrouw voelde geen of weinig pijn. De arts zei dat ik het goed had gedaan, dus was helemaal trots op mezelf!

In het midden van deze maand kwam Elena naar mij toe om te zeggen dat ik naar een andere afdeling moet. Weg dus van de spoed :( Het liefst had ze dat ik nog die zelfde minuut ging, maar we hadden afgesproken de volgende dag. Nu ben ik weer terug op een afdeling waar ik bijna niks mag. Had wel gelijk aan Elena gevraagd of ik mee mocht kijken met een operatie. Nou nu bijna me laatste week en nog niks gehoord. Volgens haar was er 1 supervisor van de UCI ontslagen en die andere kreeg nu al het werk, dus die had het heel erg druk. Maar volgende week ga ik nog paar keer vragen, want wil het echt!

Nu op deze afdeling mag ik weer bijna niks. Van de week werd ik wel geroepen om mee te helpen om een neussonde in te brengen. Dat was dan weer wel leuk :)

Volgende week me laatste weekje. Was vanmiddag nog even langs geweest bij de urgencias en stroopwafels voor ze mee gebracht. Ze vonden het erg leuk en vroegen of ik weer bij hun terug kwam. Dus ik verteld dat ik nog een weekje hier ben en dan terug naar Nederland vloog. Ze hoopten toch wel dat ik nog een keertje terug kwam. Vond ik wel erg leuk om te horen. Waren echt super leuke collega's. Heb een afspraak met ze gemaakt dat ik volgende week woensdag terug kom en dat hun dan tegen hun collega's zeggen dat ik er dan voor het laatst ben, zodat we met z'n alle nog even op de foto gaan. Echt super leuk en heb er zin in!

Helaas is het dan ook weer bijna afgelopen voor mij. Aan de ene kant heb ik wel weer zin om naar Nederland te komen. Het weer is hier nu ook stormachtig en veel woei met af en toe wat regen. Niet echt heel lekker dus, maar de temperatuur is wel gewoon lekker.

Aantal spullen zitten al in de koffer, dus ben volgende week zo klaar. De laatjes en kastjes zijn allemaal al bijna leeg en de versieringen in het huis zijn ook bijna allemaal weg. Saaie boel dus al beetje.

Groetjes iedereen en tot bijna weer ziens!

Liefs, xx

1. Rianne:
    24 januari 2013
    veel plezier nog de laatste week!
  2. Chris & Erika:
    24 januari 2013
    Geniet nog even van je laatste stage dagen!
    En van de temperatuur daar natuurlijk

Groetjes van ons
  3. Lia:
    24 januari 2013
    Nog ff genieten van het zonnetje en dan mag je weer terug de kou in! Hopelijk krijg je nog wat "spannende" dingen op je stage!
  4. Marrielle:
    24 januari 2013
    Wat gaat de tijd weer snel voorbij. Geniet nog van je laatste weekje!
    Xxx Marrielle
  5. Jannie:
    Hoi nien
    Geniet ff van temperatuur en spannende dingen die je nog mee mag maken.
    Laatste dagen gaan snel!
    Zou fijn zijn als je nog wat winterdagen hier mee mag maken .
    Groetjes arie en jannie
  6. Petra van 't Zelfde:
    Hola Janine!
    Hopelijk krijg je volgende week nog genoeg te doen, dan gaat de tijd ook wat sneller! En dan lekker weer naar huis!
    Goed gedaan!!!
  7. Jo:
    Veel plezier nog!
    Enne blijven vragen aan Elena hoor.
    Goede terugreis alvast.
  8. Anja Noordzij:
    Hola Janine!
    Wat heb je toch een SUPER stage gehad zeg, nog een week dan zit er alweer 5 maanden op in Spanje
    veel plezier nog deze week , goed gedaan !!
    groetjes Jan en Anja
  9. Gerrie:
    25 januari 2013
    ja,janine aan alles komt een end.
    maar je hebt een mooie tijd gehad,veel mogen doen,veel geleerd.
    Nu weer lekker naar huis,zal even wennen zijn.!
    Maar wie weet wat voor moois je weer zal meemaken bij je volgende stages.
    Een goed afscheid,goede reis en tot gauw. Gerrie
  10. Opa en oma scheurwater:
    25 januari 2013
    Hallo janine,leuk dat je het naar je zin gehad heb,maar fijn dat je nu weer naar huis gaat, de hartelijke groeten van ons en een goede terug reis,je weet van je vader en moeder dat wij er niet bij zijn om je te verwelkomen?
    groeten opa en oma scheurwater
  11. Wil sprong:
    Hoi Jans,
    Toch ook weer fijn om naar huis te gaan.
    Goede reis terug en geniet nog van je laatste week.
    groetjes Matthé en Wil
  12. Marja:
    26 januari 2013
    Hoi Janine
    Geniet van je laatste weekje. Het is echt omgevlogen.
    Het was wel een super ervaring,die had je hier nooit zo gehad.
    Veel plezier nog en tot snel xx
    Teus en Marja