Thuis na 5 maanden

4 februari 2013 - Sliedrecht, Nederland

Hallo iedereen!

Zoals jullie weten ben ik dit weekend weer thuis gekomen na 5 overgetelijke maanden in Spanje te zijn geweest. Van deze ervaring heb ik erg veel geleerd. Niet alleen op mijn stage, maar ook over mijzelf en van zelfstandig leven.

Mijn laatste week is best snel gegaan op de afdeling. Ik had nog een paar keer aan Elena aangegeven dat ik heel graag wilde kijken bij een operatie, maar dit is niet meer gebeurd helaas.

Ik had maandag speculaas voor mijn collega's mee genomen. Iedereen vond het heel erg lekker en genoot er echt van! Het was echt super rustig die maandag, dus de hele middag heb ik eigenlijk niks gedaan en ben ik om half 3 naar huis gegaan. De dinsdag zou het drukker zijn, maar daar heb ik weinig van gezien of gemerkt.

Die woensdag zat ik de hele tijd te wachten tot het half 3 was en ik naar de urgencias kon gaan voor mijn afspraak met mijn collega's. Eindelijk toen het half 3 was, ben ik gelijk weg gegaan. Op de urgencias heb ik nog even met me collega's gepraat. Hun vonden het wel een raar idee dat ik nu na zo'n lange tijd daar geweest te zijn weer terug zou gaan. Het as ook echt een raar idee en het klopte gewoon niet. Ik zou naar huis gaan en hun waarschijnlijk nooit meer zien. Als afscheid heb ik nog een paar leuke foto's gemaakt met mijn collega's. Nu ga ik ze zeker niet meer vergeten!

En toen was het donderdag. Mijn allerlaatste dag. Zo raar. Had gewoon het idee dat ik maandag dan er weer zou zijn. Ik had voor mijn laatste dag nog stroopwafels mee genomen naar de afdeling. Mijn collega's vroegen wat het was, dus ik zeg; stroopwafels. Haha, ze konden het niet zo goed uitspreken, maar probeerden het allemaal wel. Alhoewel ik het op deze afdeling minder vond, vond ik toch wel dat ik nog een foto met ze moest hebben, dus hebben we nog een leuke foto gemaakt met z'n alle.
Net toen ik mijn camera had weggelegd kwam mijn collega van de ambulance op de afdeling. Ik snel gevraagd of hij tijd had voor een foto en toen ben ik ook nog met hem op de foto geweest. Vond het echt super leuk dat ik hem nog zag!

Om 3uur had ik afscheid genomen van mijn collega's en de leuke patienten op de afdeling en ging ik toch nog maar voor de laatste keer afscheid nemen op de urgencias. Ik moet eerlijk bekennen dat er toch wel een paar traantjes tevoorschijn kwamen. Meer dan 2 maanden met ze gewerkt en zoveel van ze geleerd! Me collega's waren echt schatten en kwamen me allemaal omhelsen. Daarna nog een paar zoenen gegeven en toen was het echt klaar. Mijn pak ingeleverd en het ziekenhuis uit, op naar de bus.

Ik was niet vroeg thuis, dus ik had Gertrude eigenlijk al wel een beetje verwacht. Maar ze was er nog niet, dus ik dacht nouja die heeft natuurlijk ook afscheid. Uiteindelijk om 5uur kwam ze ook thuis met het bericht dat ze d'r identiteitskaart kwijt was... en zonder dat kon ze zaterdag niet vliegen.

Gelukkig hebben we vrijdagochtend alles op tijd kunnen regelen en waren we om half 1 weer in ons appartement met een nooddocument zodat we toch naar huis konden. Verder heel de dag onze koffers ingepakt. Koffers wel 10x gewogen voor de zekerheid.

's Avonds kwamen nog een aantal studenten naar ons toe om afscheid te komen nemen. We hebben ze gelijk alles mee gegeven wat we nog in huis hadden, zodat ons huis nu echt helemaal leeg was!
Daarna zijn we lekker gaan douchen en hebben we nog een maskertje gedaan en beetje op tijd geprobeerd te gaan slapen, want zaterdag ging de wekker weer om kwart voor 8. Gertrude sliep vanaf woensdag bij mij, in het grote kleine bed. Een aantal keer wakker geworden 's nachts om te kijken hoe laat het was.

Tja en toen was het zaterdag. Die dag zouden we echt weg gaan uit Spanje. De man van Laura kwam ons halen tussen half 9 en kwart voor 9. Om kwart voor 9 was hij er nog niet, dus kregen we toch wel weer stress. Bijna hadden we taxi genomen toen hij om iets voor 9 aankwam met dat het zo hard waaide....

Gelukkig waren we gewoon op tijd op het vliegveld, dus wij koffers ingeleverd. Precies 29 en 10 kilo, precies het gewicht dat ik mocht hebben! Was helemaal trots op mezelf! Nou toen kregen we de tickets en liepen we naar de douane, gaat het apparaat piepen en rood kleuren op onze tickets dat ze niet kloppen! Wij identiteitskaarten laten zien...is het gewoon een heel andere naam op de tickets!! Grrr!! Boos terug naar de vrouw aan de incheck balie, lekker voorgedrongen in de rij. Had ze helemaal niet naar de namen gekeken etc..pff. Uiteindelijk hadden we wel de GOEIE tickets en konden we doorlopen. Achter de douane nog even door de winkel gelopen en lekkere luchtjes geroken en daarna gelijk door naar de gate gelopen waar we eigenlijk bijna gelijk doorheen konden.

Eindelijk zaten we dan in het vliegtuig. Vlucht duurde precies 2,5uur en vlogen over Ibiza en Mallorca, de Ardennen en toen naar Eindhoven. Dat dus ook allemaal weer gezien. Op het vliegveld in Nederland hadden we echt heel snel de koffers dus wij gelijk doorgelopen en daar stonden onze ouders dan!!! Met borden van welkom thuis! Zo super fijn om ze weer te zien! Mijn ouders hadden mijn winterjas meegenomen, maar ik had al 2 truien en 2 vesten aan en tja toen pastte mijn jas niet meer dicht haha. Maar koud had ik het toen niet meer zo heel erg.

Thuis was het huis versiert en echt leuk! Maar het is allemaal weer zo erg wennen. Ik stond van de week in de koelkast te zoeken naar een fles water, dus ik zeg; we hebben geen water! Even vergeten dat je hier in Nederland natuurlijk gewoon uit de kraan kan drinken hahaa. Erg wennen sommige dingen, maar komt vanzelf wel weer.

Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke reacties en de kaarten en alles wat ik van jullie heb gekregen. Dit was mijn laatste reisverslag en ik vind het echt geweldig leuk dat jullie me zo hebben gevolgd!

Dikke kus en veel liefs!
En waarschijnlijk tot binnekort!

xx

1. Rianne:
    4 februari 2013
    fijn dat je het zo leuk gehad hebt en zoveel hebt geleerd! Maar nog fijner natuurlijk om weer lekker thuis te zijn!!
  2. Wil sprong:
    4 februari 2013
    He Jans, fijn dat je weer veilig en gezond en een stuk wijzer thuis bent.
    Het zal wel tegenvallen op je volgende stage met wat je mag doen, maar vast ook leuk.
    Groetjes uit Streefkerk
  3. Lia:
    4 februari 2013
    Je hebt een supertijd gehad, maar tis heerlijk dat je weer hier bent!! xxxx
  4. Petra van 't Zelfde:
    Hola Janine,
    Deze ervaring neemt niemand je meer af!
    We hebben genoten van je reisverhalen.
    Heel veel succes met school en stage in Nederland.
    Groetjes van ons allemaal
  5. Marrielle:
    4 februari 2013
    Leuk dat we jou ook hebben kunnen volgen!
    En natuurlijk erg fijn dat je het zo leuk gehad hebt xxx
  6. Marja:
    5 februari 2013
    Fijn dat je weer thuis bent maar we zullen je leuke verhalen en foto's wel missen Tot gauw