2e Week stage

15 september 2012 - L'Alfàs del Pi, Spanje

Hola!

Nou de 2e week van me stage is ook weer helemaal afgerond. Ging in het begin van de week naar mijn stagebegeleidster om naar mijn rooster te vragen, zegt ze dat ik die zelf mag maken hahaa. Zolang ik maar wel al mijn uren krijg. Heb nu een mooi rooster gemaakt waarin ik elke week 4 of 3 dagen moeten werken, heerlijk dus! En alle feestdagen ben ik vrij, dus dat is ook wel lekker, want in Spanje hebben ze in een jaar 14 feestdagen en de meeste vallen in de periode dat ik hier ben. Dus heb af en toe lekker lange weekenden :)

Persoonlijk vind ik dat er erg weinig te doen is op mijn afdeling. In de ochtend worden alle mensen gewassen, bedden opgemaakt, eten gebracht, medicijnen uitgedeeld en nieuwe infuuszakken voor de middag vast klaar gelegd. Maar wanneer het ontbijt is gebracht moet je wachten voor je iets anders bij die mensen gaat doen. Dus dan sta je al minstens een half uur niks te doen. Mijn collega's gaan dan verslagen lezen of maken of soms ook helemaal niets doen. Nou ja verslagen lezen in het Spaans probeer ik wel eens, maar gaat erg moeilijk en maken kan ik ook niet, dus blijft niets doen over.
In de middag is het eigenlijk precies hetzelfde alleen worden er dan ook wel eens mensen binnengebracht en die krijgen dan infusen. En verder worden de wonden verzorgt.

Had van de week dus maar besloten om mijn laptop mee te nemen naar stage om alvast aan opdrachten te gaan werken. Kwam er woensdag een gynaecoloog naar mij toe, want ik zat in de 'nursing room' en begint Spaans tegen me te praten. Heel verhaal! Nou ik snapte er natuurlijk niet veel van. Hij zag dat dus en vroeg waar ik vandaan kwam, uit Holland. Is hij zelf ook gewoon Nederlands hahaa! Hij woont en werkt hier nu ongeveer 4 jaar als gynaecoloog. Dus was wel erg leuk en hebben even gepraat. Was wel even lekker om weer Nederlands te praten, want de hele dag al dat Spaans en ongelofelijk gebrekkige Engels om je heen is wel beetje vermoeiend.

Ben uiteindelijk met die gynaecoloog mee gegaan, want hij had een vrouw (ook Nederlands!) op onze afdeling gebracht. Die vrouw had haar baarmoeder en alles weg laten halen, dus die zat nu onder de hechtingen. Heb uiteindelijk een tampon bij die vrouw verwijderd. Hahaa dat was echt een raar idee om dat bij iemand anders te doen. Daarna heb ik haar katheter eruit gehaald. En toen mocht ik haar hechtingen schoonmaken en opnieuw verbinden. Was echt leuk om een zoiets te doen, want kon ondertussen gewoon met de patiente praten. Nu stond mijn Spaanse collega er bij zoals ik altijd sta wanneer ik er geen woord van begrijp hahaa!

Dit was eigenlijk het enige echt leuke en interessante wat ik deze week heb mee gemaakt. Voor de rest waren alle dagen hetzelfde en heb ik weinig gedaan. Mijn collega's doen gewoon allemaal hun ding en als ik zie dat ze naar een patient gaan, dan ren ik er gelijk achteraan. Maar het is zo anders. In Nederland loop je gewoon standaard een hele dag met iemand mee en dat is hier helemaal niet zo. Maar je verstaat hier ook niet wat ze gaan doen of waar ze heen gaan wanneer ze het tegen een andere collega zeggen, dus af en toe ben ik iedereen ook wel eens kwijt hahaa.

Vrijdag was ik lekker vrij. Dus ben 's middags met de buurjongen naar het strand gegaan. Heerlijk weertje is het hier nog. Als je over de boulevard loop dan kom je wel steeds meer Benidorm Basterds tegen. Is wel leuk om te zien, al die ouwe mensen scheuren in zo'n karretje over de boulevard hahaa. Ook merk je het op het strand ook al dat er veel minder jongere mensen zijn. Het overwinteren is dus al begonnen voor deze mensen. Maar aan het weer is nog niet heel veel veranderd. Het is elke dag nog steeds rond de 30 graden, dus heerlijk temperatuurtje!

Liefs Janine

1. Lia:
    16 september 2012
    Het zou leuk zijn als je daar op 1 oktober mag beginnen!
  2. Jannie:
    16 september 2012
    huh? waar 1 okt beginnen?als je zoveel vrij bent kan je een weekendje naar huis janine volg je wel spaanse lessen? is zo vermoeiend als je steeds niet verstaat waar ze t over hebben.
  3. Lia:
    16 september 2012
    ik bedoel 1 oktober beginnen op de afdeling gyneacologie ;)
  4. Petra van 't Zelfde:
    16 september 2012
    Dat is mooi zo'n werkgever waar je je eigen rooster mag samenstellen!
    Hopelijk wordt het snel wat drukker. Al zul je op gyneacologie weinig Benidorm Bastards tegenkomen hahah.
  5. Marja:
    16 september 2012
    Ik zou voorlopig lekker blijven, goeie werkgever en werktijden en ook nog een heerlijk temperatuurtje daar. Als ik iedereen niet zo zou missen kwam ik ook een half jaartje :-)
  6. Gerrie:
    16 september 2012
    ik snap het wel hoor Janine,jij wil graag wat leren daar ging je voor
    de rest is mooi meegenomen.
  7. Opa en oma scheurwater:
    16 september 2012
    dit is nog maar het begin,je zal toch wel wat meer werk krijgen?en we vinden het leuk om op de hoogte te blijven van je belevenissen,van jouw en je vriendinnen,

hartelijke groeten,opa en oma scheurwater